There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

středa 27. března 2013

Když se zapomenu...

Není to poprvé, co mi nějaký amatérský spisovatel poslal svůj text k připomínkování. Mě taková práce baví, sama si při ní rozšířím obzory a uvědomím si, co dělám špatně, učím se zjišťovat a formulovat myšlenky.
A občas si u toho připadám notně mimo.

To máte tak: přistane mi v mailu příběh. Otevřu ho, uvařím si k němu hrnec čaje a dám se do čtení, kurzor připravený k vpádu do textu a nastavení ho o polovinu vlastním kibicováním.
Na první stránce najdu celkem triviální chybu v psaní přímé řeči, i povolám do služby Google, ke stručnému vysvětlení přiložím odkaz na kvalifikovanější zdroje informací o pravopise a jedu dál.
Na stránce dva najdu prakticky tutéž chybu; označím ji tedy a připíšu, že už jsem to vysvětlovala výše.

O několik stránek dál ale narazím zase na to samé.
"To snad není možný, jako bych to už dvakrát neříkala, von se to snad nikdy nenaučí!" drtím mezi zuby, dokud-

-dokud mi nedojde, že pokud nebohý autor není telepat a zároveň mi nedovede na dálku přepsat onen soubor se svou povídkou, dost dobře se tu přímou řeč naučit nemohl, neboť, eh, tu kritiku jsem si ještě ani neuložila, o tom, že bych mu ji poslala, nemluvě.

Ale to je pořád ještě dobrý. Opravdovej malér je, když opravuju text někomu, koho znám, celkem často si s ním píšu přes Skype a dokonce si na něj dovolím být drzá. To pak v těch komentářích v textu bývají různé kousavé průpovídky a lehce jedovaté výkřiky, které někdy ani nejsou konstruktivní kritikou, ale pouhým projevem emocí z textu.

A ten malér, přátelé, je, když podle zvyků ze Skypu roluju textem podívat se, jestli už mi na ty jedůvky autor odpověděl.

2 komentáře: