There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

úterý 9. srpna 2016

Smaragdový deník

Vrátila jsem se z expedice. Krotké, nicméně fascinující expedice. A jak jsem si tak plánovala, co o ní všechno napíšu, uvědomila jsem si, že mi tu chybí zápisky z výpravy do Irska před třemi lety. Tak alespoň takto, pár výňatků z cestovních zápisků z cesty do vysněné země - kvůli které jsem překonala i svou hrůzu z létání.

Středa, let do Dublinu:

Letadlo zevnitř mi připadá extrémně malý, ale baví mě, jak si popojíždí po letišti. Hned po vzletu se dostaneme do úplně maličkých turbulencí, pročež jsem zbytek letu vyděšená k smrti. Ale jinak je nad mrakama celkem pěkně a další krizová situace nastane až v okamžiku, kdy se pilot začne natáčet k dublinské runwayi. Z mého laického pohledu to vypadá úplně stejně jako vývrtka, ovšem pilot se nedá a s Airbusem bezpečně přistane.

Pátek, Carran:
Opatrně hledáme cestu výš, přelezeme u toho pár zídek, několikrát si myslíme, že už jsme na vrcholu, a pak zjistíme, že nahoře není vrchol, ale pláň. Pořád je z ní ale krásný výhled na ostatní kopce a na Galway Bay.
Vybíráme si radši cestu po vápencích než po trávě a vřesu, protože vřes často maskuje díry v zemi.
V jednu chvíli narazíme na prázdnou vodní nádrž a na cestu, ale cesta se rychle stočí zpátky do našeho údolí, zatímco my chceme na tu druhou. Přelezeme ještě pár zídek a začneme opatrně sestupovat po kamenném poli, přičemž vyděsíme lišku, která malebně prchá přes vápenec pryč.
Slézat po kamenech je trochu o ústa, takže jsme rádi, když prolezeme malým křovím a ocitneme se skoro na rovině. Jdeme si obhlédnout studnu a pak se zaměříme na zkoumání, kudy se dostaneme do civilizace.
Nejde to snadno, protože všechny pastviny jsou kromě kamenných zídek ohrazené taky křovím. vysoké prolézt ještě jde, ale nízké ostružiny ne. Nakonec spratříme spásnou cestu a já jsem netrpělivá, takže jedním šípkem prolezu násilím a následkem toho mám ještě týden podrápané nohy.
J. si rozumně najde méně agresivní cestu a vyjde bez zranění.
Přelezeme na cestu a sledujeme ji do Ballyvaughanu, dopijeme poslední vodu a říkáme si, že tu někde přece musí být hospoda, vždyť tohle je, u všech všudy, Irsko.

Neděle, Connemara:
Já pilně fotila, udělali jsme pauzu technickou na nabrání benzínu v Oughterardu a pauzu kochací na břehu Lough Inagh. Bez problémů jsme pak našli návštěvnické centrum parku v Letterfracku, nacpali do batohu potřebné vybavení a vyrazili jsme.
Návštěvnické centrum oplývá kromě turistických informací taky hromadou informací o vzniku, vývoji, bytí, zpracování, budoucnosti a uměleckém využití rašeliny, i věnovali jsme chvíli vzdělání a rozšíření slovní zásoby o „bog cotton“, což je druh trávy s chmýřím na konci stébla.
Modrá stezka nás vedla kolem ohrady s oslíky a connemarskými poníky téměř nejkratší cestou na vrchol Diamond Hillu, s výhledy na zelené kopce a kousky moře všude kolem. Pak se odpojila červená jednosměrná vrcholová stezka a výstup začal být zajímavý, místy i po čtyřech. Nikam jsme nespěchali a pozorovali okolí, protože bylo fakt krásně irsky zelené.

Pondělí, cliffs of Moher:
Pláž nás baví dlouho, ale nakonec se vydáme hledat turistům méně známou cestu k útesům. Cesta s námi dlouho kličkuje mezi pastvinami, ale nakonec nás zavede k domu, jehož majitel písemnou formou žádá o přispění dvěma euro na provoz parkoviště. Dál pokračujeme pěšky. V jednu chvíli zaslechneme příšerný zvuk, nejdřív si myslím, že někdo padá z útesu a ječí, pak že vrže hrozně zrezivělá branka, ovšem ukáže se, že prostě hýkal osel.
Cesta nás vede k hrádku či věži, od které je krásný výhled na útesy z netradiční strany. Kocháme se, fotíme, J. čeká, až od věže odstoupí němečtí turisté a půjde vyrobit fotka budovy samotné, pak se procházíme po stezce nad útesy. Malebně se sbírají bouřkové mraky, což se na jednu stranu krásně pozoruje, na druhou je to dost výhrůžné. Obdivujeme racky, moře, vřes a další květiny, stezku s bezpečnostní kamennou deskou na straně útesů, aby jim vítr nepřefouknul turisty přes okraj, přelízky v zídkách, aby neutíkaly krávy, a se začínajícím deštěm se vracíme k autu, přičemž si v poslední přelízce natluču koleno. Zpátky na parkovišti zjišťuju, že nemám dvě eura, víc se mi nechávat nechce, tak tam hodím alespoň jeden cent a nějaké české koruny.

Středa, Galway:
Podle možností se ráno snažíme vyrazit dřív, abychom měli čas na Galway. Helen nás vybaví mapkou a důkladným popisem cesty, díky čemuž zakufruju až na samém konci. Na silnici z Kilcolganu nás uvede do rozpadů protijedoucí řidič kamionu, který na nás výstražně bliká. Vzápětí zjitíme, že měl pravděpodobně na mysli zdraví ovce, která si to odhodlaně štrádovala prostředkem našeho jízdního pruhu.

Další zastávkou je univerzitní kampus, kde hodlám najít geologické James Mitchell Museum, údajně přezdívané Galwayské schované muzeum. První pokus míří mezi modernější budovy a je marný, terčem druhého se stane krásná historická budova porostlá psím vínem, v jejímž průjezdu zmínku o muzeu skutečně objevím. Hrdě J. vedu do správného vchodu, kde čeká cedulka oznamující, že muzeum je pro rekonstrukci uzavřeno. To fakt naštve.

Čtvrtek, Kilfenora:
Set dancing nevypadá přesně jak očekáváno, protože je v sále na návštěvě skupina francouzských studentů trénujících cosi, co mi ze všeho nejvíc připomíná line dancing. Jejich učitelka je sice nakonec stručně a rychle učí jeden set, ovšem nevypadají, že by to hodlali provozovat.
Pak si je v sále seřadí do čtveřic pro Siege of Ennis, což mě v set dancing barn poněkud překvapí, ale rozhodně se nevzpouzím, když nás učitelka popadne a doplní s námi jednu čtyřku. Francouzi tuší, co mají dělat, ovšem odhodlaně ignorují rytmus a fráze, takže snaha odhadnout kroky je mi téměř k ničemu.
Pak Francouzi sestaví jeden set, místní tanečníci pod pódiem druhý a Helen nenápadně upozorňuje, že jsem taky tanečnice. Několik setů jen pozoruju a nechám se fascinovat zejména tím, jak to baví mladé tanečníky, pak se ze setu místních odpojí jediná Francouzka a já se můžu propašovat na její místo. Do páru dostanu postaršího gentlemana, který mi krok po kroku radí a úspěšně mě provede asi čtyřmi sety. Při komplikovanějších figurách se na chvíli dostanu i do rukou dalších tanečníků, což je v jednom případě hubená možná dvanáctiletá holka. Pozdější vývoj událostí a tance ukáže, že je to snad šampionka hrabství v sean nós dancingu. Po ní vystoupí ještě dva Francouzi s tancem s koštětem, což večer velmi důstojně zakončí.

Sobota, cesta do Wexfordu:
Cesta ubíhá celkem bez problémů, já jí kus prospím a jediné, zato velké, dobrodružství vznikne z nevinného úmyslu najít v Limericku pokud možno větší obchod a nakoupit trochu do zásoby. V centru Limericku stačí jednou špatně odbočit a už to po jednosměrkách fičí kamsi do háje, než je kde se otočit. Druhý pokus, směrovky na Dunnes Stores, jo, ale nad vjezdem do garáží špatně přečteme ceduli obsazeno-volno. Než zjistíme, že tam místa jsou, přejedeme a znovu prsk a jednosměrky. Pokus tři, J. vypadá, že nervy tečou po podlaze, ale jistě a elegantně zaparkuje a vyrážíme hledat schody do krámu. Nakonec uznám jejich neexistenci a strpím jízdu výtahem, který nás vypustí na prodejní plochu plnou hadrů a mě ztuhne krev v žilách. Jídlo se naštěstí objeví v dostatečném množství o poschodí níž a já si šťastně naberu zásobu gluten-free dobrot a smutně přemýšlím, co nechám na ostrově, abych na ně měla v batohu místo. Když se dostaneme pryč z parkoviště a míříme zpátky na dálnici, míjíme další Dunnes s velkým nekrytým parkovištěm, z čehož mě chytá psotník.

Pondělí, Glendalough:
Na vzdáleném konci jezera si prohlédneme zbytky hornické vesnice a lomu a začneme stoupat ledovcovým údolím. Cesta je hlavně kamenná, místy jsou vidět stopy po navrtávání kamene pro výbušniny. Cestou se vydatně kocháme výhledem dolů na jezero a ještě vydatněji upravujeme vrstvy oblečení. Na jednom náročnějším úseku nás zastihne plnohodnotný déšť. J. najde úkryt pod asi třímetrovou stěnou, kde můžeme v relativním suchu (nejvíc vody je v jezírku pod námi) počkat, až se přeháňka přežene. Pak vystoupáme až k mostu přes údolí a chvíli hodnotíme bouřkové mraky, které se zjeví na obzoru a na uvítanou mrsknou blesk kamsi za kopec. Pozorování ale zakončíme s tím, že nás ty nejhorší mraky minou, a vydáme se travnatou plání dál. Tráva po chvíli ustoupí vřesovištím, na chodníku z trámů pobitých kovovými očky není úplně snadné vyhnout se turistům v protisměru, ale vždycky to zvládneme, na vyhlídkách obdivujeme výhled, jezero a naše odhodlání, že jsme se zase vyškrábali taky vysoko.

Úterý, Dublin:
Při výrobě večeře se mi povede nešikovně roztrhnout sáček, což vytvoří velmi nepříjemný zvuk.
„Stalo se to, co si myslím, že se stalo?“ táže se J.
„Jestli tím myslíš, že je sekaný potrubí po celý kuchyni, tak jo!“
„Rozsypaly se ti těstoviny a na jednu jsi šlápla, přesně tak.“

Středa, let domů:
Na letišti se opět pobavíme balením batohů do fólie, vystojíme dlouhou, ale svižnou frontu u check-inu Aer Lingusu, který obsluhuje asi dvacet přepážek, a mě trochu znejistí oznámení, že díky karimatce na boku je moje zavazadlo oversized a musím si do dovléct k jiné přepážce. J. pro změnu bezpečnostní kontrola neupozorní na nesundané brýle, čímž si vyslouží alarm rámu a prošacování. Pak se už ale spokojeně usadíme u gatu pro let do Prahy, čteme si zprávy, spráskneme malý pytlík brambůrků od Roberty, a pak obsluha gatu začne vydatně telefonovat a vychází najevo, že se naše letadlo v Birminghamu trochu moc skamarádilo s náklaďákem a teď se čeká, až bude opraveno. Nejdřív nám tabule gatu slibuje další informace, které málokdy přijdou v určený čas, a pak se bez výstrahy přehodí na let do Budapešti. Chvilku nás ještě ujišťují, že máme zůstat tam, ale pak nás pošlou o pár gatů dál, kde čekáme nanovo. Přečtu všechny dostupné zprávy a z nouze se pustím do bonbonů, když se letadlo konečně objeví, posléze jsme vpuštěni na palubu a Airbus se zařadí do fronty ke startu.