There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

pátek 17. října 2014

Dýně

(další díl humorného seriálu Samozvaná intelektuálka vede domácnost)
(jakož i lezecká inspirace pro úkol V0305-1-D-(2 , 3, 4) Vaření, pro leckoho nejspíš i V0305-4-J-(2, 4) Sežratelná příroda, a tak vůbec)

"Haplo, já pro tebe něco mám!" zazářila na mě tuhle E., a než jsem se nadála, hýčkala jsem v náruči třetinu značně velké dýně, nemaje tušení, co s ní budu dělat. O dýních jsem toho věděla pramálo - v zásadě jejich taxonomické zařazení, hlavní obsahové látky a jejich farmakologické účinky co se dýňových semen týká, a kulturní vazby na svátek Samhain a jeho deriváty. Jak se taková dýně zpracovává k poživatelnosti, to jsem netušila.

Anžto jsem kdysi okusila dýňovou polévku a celkem mi chutnala, rozhodla jsem se vykročit tímto směrem. Všemožné recepty zasvěceně hovořily především o dýni Hokkaidó. Po chvíli přemýšlení, jestli existují taky dýně Honšú, Kjúšú a Šikoku, jsem se rozhodla tenhle bod přeskočit a zacházet s dýní neznámého původu zhruba podle dotyčných rad. Ty začínaly doporučením vydlabat dužinu, zachovat semínka a neloupanou dýni nakrájet. 

I vydlabala jsem to, co jsem pokládala za dužinu, prozkoumala slupku a usoudila, že ta poživatelná jistě není a doporučení nedoporučení, bude muset pryč.
Dýně je tvaru přibližně kulovitého, a jako taková neskutečně klouže a zásadně nedrží tak, jak byste pro to loupání a okrajování potřebovali. Až jsem si tak říkala, že jsem do ní prostě měla vyřezat obličej a tvářit se, že už jsou Dušičky, a taky že na loupání dýně musí existovat nějaký trik, jinak by si to všichni nepochvalovali jako tak jednoduché jídlo. (Jistěže - ten trik je neloupat ji.)

Oloupanou jsem nakrájela na kostičky (, šla si pro odreagování pustit nějakou muziku a počíst chvíli něco zajímavého, abych nasbírala síly do dalšího boje), nakrájela jednu větši cibuli, trochu ji osmahla na oleji, přisypala dýni a sůl, zalila vodou (a tím jsem naplnila svůj druhý největší hrnec, ten, co v něm vařím několikadenní zásobu rizota nebo tak) a nechala vařit.  Nějakých půl až tři čtvrtě hodiny. V obavách o chuť výsledného produktu jsem při pravidelných kontrolách přihodila postupně dávku chicken masaly, trošku zeleninového masoxu a tři stroužky česneku (z toho část v kuse, jak mi vyletěla z ruky při strouhání).
Pak je na řadě odstavení z rozehřáté plotýnky, ponoření ponorného mixéru a údiv, když tento skutečně funguje a obsah hrnce zhomogenizuje, pod známým cukrářským heslem pejska a kočičky přilití něco šlehačky a navrácení hrnce zpátky na teplou plotýnku, aby do večeře polévka nevychladla.

A ochutnání. Konečně okoštuju, a se značným překvapením shledávám, že to není špatné.

Uvidíme, jestli si to budu myslet pořád, až budu dojídat ten třetí litr.

PS: Vážně jsem napsala tak dlouhý (na poměry tohohle blogu) příspěvek zrovna o vaření? Fíha. Nějak vyměkávám.

Žádné komentáře:

Okomentovat