There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

neděle 23. listopadu 2014

Bezlepkový štrúdl

(protože těch jablek se na mě sesypalo neúrekom)

Odjakživa zastávám názor, že důležité je na štrúdlu těsto, dovnitř potom můžete zabalit, po čem jen váš žaludek touží. Naše rodina peče štrúdly sladké, slané, s nivou i různými dalšími pochutinami, a základem je domácí těsto, které není listové. Což je v tomto okamžiku moje výhoda, protože mi listové těsto vůbec nechybí.

Když tedy nadešel nejvyšší čas pohnout trochu se zásobou jablek, zahájila jsem průzkum internetu a za vodítko si zvolila recept z webu www.bezlepek.cz.

V něm těsto tvoří ze


  • 150 g Hery
  • 250 g bezlepkové mouky, já použila zelenou Jizerku
  • 1 vejce
  • a špetky soli
To všechno jednoduše splácáte dohromady a zpracováváte, dokud to nesplyne v jedinou hladkou masu těsta.
Varuju předem - už jsem takovéhle těsto zpracovávala mnohokrát a vždycky to má fázi "argh, z týhle drobenky nemůže vzniknout těsto a tu patlanici z rukou budu mejt nejmíň hodinu".
Uklidňuju předem - vždycky to těsto nakonec vzniklo. (Není zcela od věci pustit si k tomu zadělávání nějaký film, aby to rychleji uteklo.)

Těsto se pak na chvíli strčí do lednice, zatímco si připravujete náplň, v klasickém případě tedy loupete a strouháte jablka, lovíte hrozinky z rumu a/nebo mícháte cukr se skořicí.

Pak přistoupíte k válení placek a tvoření vlastního štrúdlu. Jelikož je těsto bez lepku křehké a než by se ohnulo, raději se zlomí, osvědčilo se mi vyválet ho na potravinářské folii a za pomoci folie i přeložit přes sebe okraje. (Místo abyste brali do ruky okraj placky, uchopíte folii, na které tento okraj leží.) 
Konce štrúdlů jsem zvyklá překládat přes sebe, jako když balíte balíček do papíru, ale to s bezlepkem taky nejde. Je dobré je alespoň nějak zmačkat k sobě, aby nevytékala šťáva z jablek.

Pekla jsem na 180°C dvacet minut a bylo to trochu moc.
(Údaj o teplotě ruším, právě jsem experimentálně zjistila, že trouba bez ohledu na nastavenou teplotu peče pořád pryč.)

Výsledek se sice notně drobí, ale to už mě nemůže překvapit. Jako zábava k čaji o páté je to docela prima.

Žádné komentáře:

Okomentovat