There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

pátek 24. listopadu 2017

Celiak - návod k použití

Mám za sebou období bohaté na nejrůznější oslavy a příležitosti, které jsem nutně (a nechtěně) zkomplikovala faktem, že musím dodržovat bezlepkovou dietu.
Na tomto místě bych ráda prohlásila, že mám báječnou rodinu a báječný pracovní tým. Mé okolí se snaží vyjít mi všemožně vstříc a vejít se s dobrůtkami do limitů diety. Jsem lucky bastard a velmi dobře si to uvědomuju.

Napadlo mě, že sem třeba někdy zabloudí někdo, kdo čelí podobnému problému. Bude hostit celiaka nebo by mu rád donesl čokoládu k svátku a podíval se tedy, o čem to ta bezlepková dieta vlastně je - a má pocit, že je to šílené a šíleně omezující.

Pokud dovolíte, zkusila bych vám na pár řádků dělat průvodce.

1) Co je bezlepková dieta?

Jídlo, které neobsahuje žádnou pšenici (ani špaldu), ječmen, žito, oves. 
(O ovsu se odborníci přou, jde o problém podobnosti a problém kontaminace - zůstaňme teď na té bezpečné straně a oves vynechme taky.)

2) Co se stane, když celiak sní lepek?

Reakce těla na lepek mu poničí střevní sliznici, bude hůř vstřebávat živiny. Může to vést k podvýživě, k anémii a řadě dalších zdravotních potíží.
Navenek se to vůbec nemusí projevit. Někteří celiaci můžou sníst jídlo s lepkem a nepoznají, že by jim bylo špatně... až krevní test odhalí, že mají zase problém. Velký.

3) Jak poznám potravinu bez lepku? Co můžu dát celiakovi k jídlu?

Pokud zůstaneme u sladkostí, sušenek apod.: Cokoliv obsahuje mouku - sušenky, oplatky, koláče, piškoty, keksy, dortíky, zákusky... - celiak nesmí.
Jsou samozřejmě k dostání bezlepkové varianty. Zpravidla mají na obale velký nápis Bez lepku, Gluten free a/nebo logo přeškrtnutého klasu. Ve větších supermarketech už celkem pravidelně mívají alespoň nějaké bezlepkové dobroty, typicky od značky Schär (světle žlutý obal, drahé, ale dobré), Albert má svou řadu Free from, ve které jsou i bezlepkové výrobky,  stejně tak Tesco, pokud vím. Globus nemá vlastní značku, ale má tradičně široký sortiment, a můj nejoblíbenější supermarket je v tomhle směru Terno.

Často dotazovaná je čokoláda. I čokoláda se dá sehnat s přeškrtnutým klasem (myslím, že jsem ji viděla v DM drogerii), ovšem čokoládu, která neobsahuje lepek, vyrábí i "obyčejné" firmy. Pokud se odhodláte pročíst složení, neměl by být problém nějakou najít.
Zkoušejte čokolády bez náplně, právě náplň bývá problematická.

Na každé čokoládě (no, prakticky na každé potravině z více složek, vážně) musí být kompletní složení a v něm vyznačené alergeny. Pokud vidíte, že v seznamu složek vystupují slova tučným písmem, stačí projet ta.
Pšenice, pšeničný, ječmen, ječný, žito, oves, ovesný, lepek... - nebrat.
Sója, laktóza, mléko, arašídy... - pro celiaka v pohodě. (Pokud nemá ještě další omezení.)

Totéž - číst složení - platí pro brambůrky a křupky.


Obecně bohužel platí, že lepek může být v čemkoli. V kečupu, v prášku do pečiva, v bujónu, v bonbónech. Pokud to má na sobě přeškrtnutý klas nebo nápis bez lepku, berte to. Pokud ho to nemá, přečtěte si složení. Nebo to nechte v krámě. Prosím. Děkuju.


Poblém, zda se vyhnout potravinám s označením může obsahovat stopy lepku, je věčný a diskutovaný ad nauseam.
Každý celiak na to má vlastní názor, někdo se takovým potravinám vyhýbá stejně širokým obloukem jako bochníku poctivého chleba, jiný je baští denně a nemá potíže. (Ani s krevními testy.)
Pokud si ale nejste jistí, jak se na to dívá váš celiak, doporučuju se jim vyhnout.


4) Co můžu dát celiakovi k jídlu, aniž bych u toho nechal nervy?!

Ovoce a zeleninu. (Na vlastní misce, prosím, děkuju. Bohužel i tak malé množství lepku, jako pár drobků z chleba, může dělat potíže.)
Čokolády se určitě dají najít od Orionu, bez lepku je Toblerone, některé Lindtky, většina, ne-li všechny čokolády královedvorské firmy Carla. A určitě mnohé další, které jsem ještě neměla v ruce. Pokud nemají na obale přeškrtnutý klas, chce to číst složení.
U brambůrků a křupek platí, že je potřeba číst složení. Určitě bez lepku jsou Pom-bär. Já osobně mám ráda Strážnické brambůrky - výrobce pravidelně odpovídá zvídavým návštěvníkům na webu dotazy ohledně složení, včetně (bez)lepkovosti. Lepek je jen v některých příchutích.
Bezlepkové pečivo, sušenky a spol. (Třeba zmíněné Schär, Free from, Gullón sin gluten...)
Máslo.
Vajíčka. 
Tvaroh (pozor na příchutě).
Sýry (pozor jen na výstřelky typu sýry obalované nebo s náplní).
Některé továrně balené šunky a salámy jsou označené přeškrtnutým klasem nebo nápisem bez lepku, případně neobsahuje alergeny.
jogurtů vždycky procházím složení, ale třeba na Hollandiích, některých Floriánech nebo jogurtech Kunín bývá přímo nápis bez lepku. A to složení nebývá dlouhé.
Maso
Brambory.
Rýži, čočku, cizrnu, pohanku. Je potřeba je přebrat. V čočce pravidelně nacházím pšeničné obilky. Cizrna je šikovnější - větší zrna se lépe přebírají.
Opatrně s kořením, někdy se do něj přidává mouka jako protihrudkující přísada. Z běžně dostupných vím, že Vitana má koření dobře označené a pokud tam o lepku nic napsáno není, pak je vše v pohodě.


5) Vážně čekáš, že si s tebou budu dělat tolik starostí?!

Ne, nečekám.
Mluvím za sebe, s žádným jiným celiakem jsem to neřešila, ale já to rozhodně nečekám.
Vím, že vyznat se v bezlepkové dietě je náročné. Uvědomuju si, že hostitelům komplikuju život. Vážně neočekávám, že kvůli mně bude někdo louskat etikety, které by vydaly za román.

Když si někdo dá tu práci a sežene mi něco na zub, je to skvělé a já si toho ohromně vážím. Nepovažuju to za samozřejmost.

Je prima, když nejsem na společenských sešlostech hladem. Ale jsem mnohem spokojenější, když si vezmu hroznové víno a jogurt a v klidu si popovídáme, než aby byl hostitel celý říčný, že ta buchta bez lepku nekyne a hrozně se drobí a já uvažovala, jestli si nastudoval problematiku bezlepkové diety natolik, aby si dal pozor na kypřící prášek a zdobení.

A jestli chcete přinést nějakou drobnost a nechce se vám pročítat etikety (což je naprosto pochopitelné a v pořádku, etikety jsou pruda, abych tak řekla), vemte mi třeba láhev džusu. Nebo gumičky do vlasů.

Závěrem...

Celiakie je zákeřná potvora, dieta je ošemetná a následky jejího nedodržování se můžou v plné tíži projevit třeba až za několik let. Jsem na svoje zdraví opatrná. Děkuju za pochopení.
Nečekám, že mi někdo bude shánět bezlepkové prvníposlední.
Čekám jen, že mi nikdo nebude nutit jídlo, které mi škodí.

Slyšet "heleď, já se v tom fakt nevyznám, tak tady máš jahody a bezlepkový piškoty" je mnohem, mnohem lepší než "tady jsem ti něco upek, mouka v tom není, v pudinku snad nic bejt nemůže, viď, a oves můžeš, žejo?"

(Jen tak mimochodem, odpovědi zní "ale může, a často taky je" a "ne, nemůžu".)

Žádné komentáře:

Okomentovat