There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

neděle 7. ledna 2018

Trochu eko - vlastní sáčky na ovoce

Nehorázná spotřeba igelitových tašek mě štve už několik let a ve svém nakupování se s tím snažím něco dělat. Na vejšce jsem si zvykla nosit vlastní látkovou nákupní tašku pro ten vzácný případ, kdy se mi nákup nevešel do batohu, a nosím ji dodneška, už mám v pořadí čtvrtou.
Ale co s těmi mikroteňáky, to se mi dlouho vymyslet nepodařilo.
Trochu pomohlo, když v mém nejfrekventovanějším obchodě zavedli samoobslužné pokladny - já si klidně dám tu práci a vyskládám na váhu každé jablko zvlášť. Ale pořád byly další obchody, kde si s mým nákladem musely poradit prodavačky, které nejsou z volně loženého ovoce nadšené, nebo ještě lépe, kde se ovoce pořád váží zvlášť a pak se na něj lepí čárový kód.

Jednou na mě celkem náhodou vyskočila reklama na textilní sáčky na ovoce. Usoudila jsem, že myšlenka je to zajímavá, a začala přemýšlet, jak bych ji zrealizovala bez nákupu sáčků cizí výroby, když ani nevím, jestli si na to zvyknu. Naživo jsem totiž zatím nikoho s látkovým sáčkem na ovoce v obchodě neviděla a moje úzkostná, introvertní povaha má hrůzu z představy, že na mě někdo bude zírat nebo, ó hrůzo, se zeptá.

Tentokrát mě ale přemohl pocit zodpovědnosti a přihlásil se o slovo, když jsem při nákupech narazila na tyl. (Zdál se mi tenkrát úžasně levný, teď na internetu koukám, že se dá tyl v metráži koupit ještě výhodněji, ale což.)
Chvilku jsem ho osahávala, potěžkávala, zkoumala průhlednost a pak jsem si koupila metr světle modrého, protože se mi zdálo, že je skrz něj nejzřetelněji vidět. A večer u filmu jsem si z něj střihla a slátala sáček. Prozatím jeden.

Jsem kůže líná, takže jsem ani neřešila šňůrku nebo jakýkoli způsob zavírání. Je větší než běžný mikroteňák a navíc elastický, většinou se mi povede udělat navrchu uzel.


Jasně, není to recyklovaný materiál, tím méně kompostovatelný (obdivuju vás, výrobci Frusacku, vážně, je to fascinující nápad), ale počítám, že nějaký ten pátek vydrží, a pak jsou lepší způsoby, jak s ním naložit, než ho hodit do směsného. Zvážit jsem ho zatím nezkusila, ke spokojenosti mi stačilo, že je lehoučký. Namátkové kliknutí na e-shop s látkami mi právě sdělilo, že hmotnost jejich tylu je 20 gramů na metr čtverečný, z čehož svůj sáček odhaduju zhruba na sedm, osm gramů.

A teď to nejdůležitější - co na to říkají v obchodech?

Víte vy co? Nic.

Dobrá, nechodím s tím nakupovat až tak dlouho, ale zatím jsem si nevysloužila jedinou poznámku, jediný dotaz, jediné nepochopení. Možná jeden divný pohled, tak krátký, že těžko soudit.

Jen tedy, kdybyste mě chtěli následovat, tyl má jednu nevýhodu - absolutně na něm nedrží ty samolepky s kódy. Myšlenka, že vršek sáčku přeložím a zalepím štítkem, byla naivní. 

3 komentáře:

  1. Jen tak dál Hapli. Taky mám jeden svůj sáček a to ze záclony, ale taky na něm nedrží stítky. Nejlépe drží na bavlněných. :-) Ale do nich není zase vidět. Nicméně je to super pocit, když člověk nemusí ten igeliťák vyhodit.
    Když jsem v Lidlu kupovala rajčata do svého záclonového pytlíku, tak se paní prodavačka ptala druhé, cože to je za nový produkt? Až když jsem ji řekla, že je to pouze můj sáček, tak se smála. :-) Bylo to milé. Toto mě asi nejvíce povzbudilo k používání. Doufám, že se časem dostanu k ušití dalších a budeme s malým nakupovat do vlastních o sto šest. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O záclonách jsem taky někde četla, jak je to hezké a vlastně recyklované a vůbec. Leč nevlastním žádných záclon, natožpak starých :)
      Akorát si začínám připadat trochu jako Hermiona Grangerová s tou bezednou kabelkou, když si vezmu, co všechno tahám v batohu jako základní výbavu - nákupní tašku, nákupní sáček, manikúru, krém na ruce, desinfekční gel, záchranářský balíček...

      Vymazat
    2. Jo, tak to jsme dvě Hermiony. :-) Jinak kdybys chtěla přeci jenom šít ze záclony, tak v Ikea mají pěknou a metr za 29Kč.

      Vymazat