There's no excuse to be bored. Sad, yes. Angry, yes. Depressed, yes. Crazy, yes. But there's no excuse for boredom, ever. (Viggo Mortensen)

středa 1. listopadu 2017

V0306-1-J-(2,3,4) aneb Jak se (ne)dělá e-knížka

Že si brousím zuby na vrcholový úkol Kniha, to hlásím už... hromská věc... osm let? Ano, rychlá kontrola souborů s povídkami, které jsem tenkrát měla v úmyslu zpracovat, mě ujiš'tuje, že minimálně osm zim už to je. Výborně. Kde mám tu medaili za nejdelší plané plány? Připíchnu si ji hned vedle té za nejroztahanější výstup.

K věci - léta plánuju úkol Kniha. Dlouho jsem si představovala papírovou a doteď jsem se toho nápadu úplně nevzdala, protože umím (tak nějak) vázat knížky - to jest svázala jsem si tři zápisníky a zpěvník. Ohromně se mi líbila představa, že desky potáhnu batikovaným plátnem, a těšila jsem se, že tím přivedu pojem vydání vlastním nákladem do nové krajnosti.



Inu, Hapla míní a znovu Hapla mění (kolikrát já už to tady psala?), ačkoliv bych si ráda knihařinu zase zkusila, postupem času mě začala mnohem víc lákat možnost vytvořit si e-knížku. Co jsem v místní knihovně objevila možnost půjčování e-knih, vzala jsem v tomto oboru techniku na milost a ačkoliv poctivému papíru se nic úplně nevyrovná, tablet je přece jen občas praktičtější. Je kupříkladu skladnější než většina knížek, nemusím si na něj svítit a nemůže mi z něj vypadnout záložka.

Dobrá tedy. Měla jsem texty, které se měly proměnit v knížku (za těch osm let už úplně jiné a v lehce jiném žánru), měla jsem pár ilustrací, neb si už třetím rokem po večerech hraju s grafickým tabletem. Měla jsem i pár fotek, ze kterých jsem si usmyslela udělat obálku. (Další plus pro e-knihu - obálka s fotkou, která bude dobře vypadat, není laciná záležitost.)
Ale jak to všechno převést do toho správného formátu?

Popravdě řečeno, nikdy dřív jsem tenhle problém neřešila. Texty jsem buď vyvěšovala na nejrůznějších webech, nebo zájemcům posílala jako obyčejný textový soubor. (Tuhle si betačtenář vyžádal .txt, což už tedy bylo krapet jednoduché i na mě, přece jen občas používám kurzívu... ale náš čtenář, náš pán.)


První pokus jsem učinila jednoduše - stáhla jsem si ke svým Libre Office doplněk writer2epub. Vlevo na liště nástojů se mi objevila tři zelenobílá tlačítka a tvůrčí proces mohl začít. Chce to jen uložit text v .odt (neděste se, Open Document Text je více méně totéž co .doc, jen jde o otevřený souborový formát, zatímco .doc vznikl jako firemní tajemství Microsoftu) a kliknout na levé zelenobílé tlačítko.
Otevře se okno, ve kterém můžete doplnit pár detailů, autora, název knihy a další údaje z tiráže (správně se tomu říká metadata) a vybrat obrázek pro obálku, pokud už není součástí souboru.
Potvrdíte tlačítkem OK, necháte program šrotovat... a doufáte, že to nějak klaplo.

Poprvé to klaplo tak, že místo každého odřádkování se vložil konec stránky a výsledný soubor v tabletu měl asi dva tisíce stran, z naprosté většiny prázdných. Doteď netuším, jak se to stalo ani proč už se to neděje.
A samozřejmě je potřeba smířit se s tím, že každá čtečka e-knih si přizpůsobí text svému nastavení, takže se nedá spolehnout na to, kolik textu bude na jedné stránce.

Writer2epub je vážně jednoduchý. Kliknu, přepíšu název a autora, potvrdím. Hotovo, šmitec.


Na druhý pokus jsem si zvolila program Calibre, který funguje především jako knihovna pro e-knížky.
Calibre není tak nekomplikované (to jest jednotlačítkové) jako writer2epub, prostě proto, že umí mnohem víc věcí. Ze začátku mě to dost zaskočilo, ale poradila jsem si i bez manuálu.

Calibre především dovede převádět soubory z jednoho formátu do druhého, včetně mnou požadované konverze z .odt (případně .doc, tady je to jedno) do .epub.
Pod volbou Přidat knihy se dá vybrat požadovaný pracovní soubor (všechny možné formáty e-knih, textové formáty a i .pdf). Dotyčný text/knížka se ukáže coby řádek v prostředním okně, knihovně čili seznamu všech vašich e-knih. Vybranou e-knížku pak lze tlačítkem Převést knihy konvertovat do libovolného jiného formátu. Když nebudete sahat do nastavení a jen potvrdíte správný formát, nic tím nezkazíte, nicméně Calibre při převodu mezi formáty umožňuje přidat obálku nebo zvolit, že mezi odstavci nemá být vložený prázdný řádek.

Calibre umožňuje i editovat soubory e-knížek. Není to úplně legrace, protože saháte do kódu, který notně připomíná HTML, ale opravit sem tam nějaký překlep by se dal.
Pokud potřebujete upravit jen metadata, případně přidat obálku, stačí volba Upravit metadata. Tady vám Calibre dokáže i vytvořit jednoduchou obláku - zázrak designu to není, ale dá se.

A pak Calibre umí jednu výbornou věc, a to je zobrazit formát .epub.
(Ano, doteď jsem v počítači neměla nic, co by přečetlo .epub, a všechno jsem si tahala do tabletu.)
Je šikovné moct se rovnou podívat, jestli výsledek vypadá, jak má.

Zároveň má Calibre ale nevýhodu, které úplně nevím, jak se zbavit - vytváří velké soubory. Když jsem ten samý text a obrázek na obálku prohnala writer2epub a Calibre, výsledek z Calibre byl skoro desetkrát objemnější. Osobně si myslím, že v menším souboru utrpěla hlavně kvalita obrázku, ale na pohled ten rozdíl nepoznám.

Původně jsem se do srovnání pouštěla proto, abych si vybrala jeden program, ve kterém budu e-knížky vytvářet. Nechám si oba. Writer2epub vlastně umí všechno, co potřebuju, a výsledek nezabere moc místa, ale moc se mi líbí přehledná knihovna Calibre.

Ale pokud vám hodně jde o to, aby každé písmeno zůstalo na svém místě, titulní stránka dělala správně důstojný dojem a tiráž zůstala u spodního okraje stránky, stejně (z běžných možností) asi nezbývá, než převést text do poctivého .pdf...

Žádné komentáře:

Okomentovat